Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

#! igen!


CrunchBang! Jag tänkte återuppliva denna blogg lite genom att, mest för min egen skull, dokumentera vilka justeringar/tillägg jag fått göra efter att installera utvecklingsversionen av CrunchBang Linux. Om jag samtidigt kan hjälpa någon annan så är det ju bara bra.

Jag övergav CrunchBang (av någon anledning) till förmån för Ubuntu. Det är nog cirka ett år sedan tror jag. Jag gillar Ubuntu och även Unity(!) men min gamla dator fixar inte ett så tungt system, så därför fick CrunchBang flytta tillbaka till min hårddisk. Denna gång installerade jag version 11 som bygger den ännu inte stabila Debian Wheezy, men mitt intryck är ändå att det visst duger för hemmabruk och är minst lika stabilt som Ubuntu LTS.

Några mindre justeringar har jag såklart gjort. Som exempel gick det inte att montera de interna partitionerna på hårddisken via Thunar, men Google kunde hjälpa. Lösningen var att skapa filen /etc/polkit-1/localauthority/50-local.d/udisks.pkla, med följande innehåll:

[Local Users]
Identity=unix-user:isen
Identity=unix-group:fuse
Action=org.freedesktop.udisks.filesystem-mount-system-internal
ResultAny=no
ResultInactive=no
ResultActive=yes

Personen som rapporterade buggen i länken hade använt gruppen ”disk” istället för ”fuse” (Identity=unix-group) samt lagt till sig själv i den gruppen, men efter lite efterforskningar verkade det mer ”rätt” att använda fuse och det har funkat bra för mig.

En annan sak jag fick göra var att ställa om systemet så att det kunde samsas med Windows 7. Windows tolkar ”hårdvaruklockan” (dvs den man ställer in från BIOS) som den tid som används i den tidszon man befinner sig i. Alla(?) linuxdistar tolkar den klockan som UTC och räknar istället om den tiden till din egen tidszon. Detta innebär att det blir en del trassel när man återigen bootar sin linuxdist efter att ha använt Windows. Det finns ett sätt att få Windows att använda UTC men för mig var det inte riktigt stabilt. Tidigare har man fått ändra i filen /etc/default/rcS men det funkade inte längre. Dags för Google igen. Det visade sig att man numera måste redigera filen /etc/adjtime och ändra raden där det står UTC till LOCAL. Nu funkar det som jag vill igen.

Utöver det så har jag fixat så att jag via lxappearance kan ändra vilket tema Openbox ska använda sig av. Det finns en plugin till lxappearance som heter lxappearance-obconf, men den funkade inte visade det sig. Eller rättare sagt: den installerades inte på en plats som systemet förstod. Det jag fick göra var att länka mappen /usr/lib/i386-linux-gnu/lxappearance till /usr/lib/lxappearance och efter det så funkade allt som det skulle.

Det får räcka för ikväll – nu börjar det vara dags för en liten skvätt kaffe tror jag.

__________
Taggar: , , , ,

Kommentera

