Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Ett väldigt hattande fram och tillbaka


Som jag många gånger tidigare berättat kör jag ett ”triple boot” system – Ubuntu, PCLinuxOS och CrunchBang, detta konfigurerade jag i början på mars 2011 (om jag inte missminner mig).

Jag är numera student på en utbildning där vi kommer att hålla på en hel del med AutoCAD och eventuellt andra programvaror med samma syfte. Det har (tyvärr) gått upp för mig att jag mest troligt kommer vara tvungen att köra Windows igen och då kommer en av ovan nämnda distar att få ge vika. Tidigare har jag ju ansett PCLinuxOS vara mitt primära system och Ubuntu/CrunchBang vara hobbydistarna men den uppfattningen börjar ändra på sig. Det är inte direkt nåt fel på ”PCLOS” men jag har på sistone börjat känna att jag lagt ner onödigt mycket tid på saker som jag inte alls behövt fundera på när jag kört Ubuntu. Största tidsboven är nog faktiskt inställningen för rendering av fonter.

Om jag nu utgår från att Windows 7 kommer att installeras för att köra AutoCAD och Ubuntu för allt annat så kommer jag ändå ha väldigt mycket att göra för att hålla båda systemen i gott skick. Ska jag ha ytterligare ett system installerat? Vilket? Kommer jag ha tid att administrera det?

PCLinuxOS är ju av typen ”rolling release” och det kommer en hel del uppdateringar varje vecka. Att inte starta det systemet under 1-2 veckors tid skulle innebära att det tog onödigt mycket tid bara för att uppdatera allt, men om jag skulle installera CrunchBang skulle det inte vara nåt problem eftersom antalet uppdateringar där är betydligt färre.

Jag måste nog fundera lite till innan jag kan bestämma mig för det finns ju ett tredje alternativ också – dual boot med bara Win7 och Ubuntu. I det fallet skulle jag skapa en användare i Ubuntu enbart för att testa saker, men de testerna skulle ju i så fall bli på en lite lägre nivå eftersom jag ju skulle vara inloggad på samma system som min huvudanvändare och därmed kunna förstöra stabiliteten för denne.

Jag blev visst inte så mycket klokare…

Kommentera

