Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

SGRHMPFF, eller: Ljudet som utstötes när människor inte kan ta bladet från munnen.


Detta inlägg kommer, som rubriken skvallrar om, handla om människor som av (för mig) outgrundliga anledningar inte kan säga som det är eller hänvisa till rätt person på en gång utan istället ödslar både sin egen och min tid.

Jag sökte tidigare ett jobb som annonserades ut via ett bemanningsföretag. I annonsen på hemsidan fanns det inte någon kontaktperson nämnd men samma annons fanns även på arbetsförmedlingens hemsida, där stod namnet på en person. Jag har varit i kontakt med detta bemanningsföretag ett antal gånger tidigare och i de fallen har jag pratat med en annan person än kvinnan vars namn stod i annonsen. Lite misstänksam var jag när jag ringde upp denna kvinna och jag frågade om det var henne jag skulle prata med angående jobbet som xxx. Hon sa att det gick bra och berättade lite om tjänsten, allt verkade med andra ord normalt. När jag idag skulle ringa upp igen för att höra hur rekryteringen förflöt sa hon att det inte var hon som
hade hand om det utan en annan person (den person jag haft kontakt med förut). Jag ringde då upp henne bara för att få höra att de redan hade bestämt sig för två kandidater att presentera för kunden. Jag hade alltså aldrig varit aktuell för tjänsten då mitt uppföljningssamtal inte varit till rätt person (trots att den personen stod i annonsen). Snopen tackade jag för samtalet och lade på luren – det är i detta läge det passande ”ordet” SGHRMPFF kommer. Varför kunde inte den första kvinnan ta bladet från munnen och säga som det var, från början alltså. Om jag ringer för att få information om en tjänst som utannonseras och frågar om jag kommit till rätt person så borde det väl inte vara så svårt att hänvisa mig till den som har hand om rekryteringen. Två veckors väntan förgäves.

Det finns så klart andra jobb och just detta var kanske inte ett drömjobb men jag vill lösa denna situation så fort som möjligt, då underlättar det om människor inte ödslar min tid.

När jag började skriva detta inlägg på förmiddagen hade jag betydligt fler tankar och upprörda känslor, dessvärre(?) hade jag inte möjlighet att skriva klart allt på en gång så texten blev kanske lite mer sammanhängande samtidigt som de ilskna orden blev färre. Så kan det gå…

~~~~~
, , ,

Kommentera

