Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

CrunchBang 10 (Statler)


Nu tänkte jag skriva lite om en av distributionerna jag kör – CrunchBang Linux (de två andra är som bekant PCLinuxOS och Ubuntu). CrunchBang finns i en version med Openbox och en med Xfce.

Från Distrowatch.com:

CrunchBang Linux is a Debian-based distribution featuring the light-weight Openbox window manager and GTK+ applications. The distribution has been built from a minimal Debian system and customised to offer a good balance of speed and functionality. CrunchBang Linux is currently available as a live CD; however, the best performance is achieved by installing it to a hard disk.

Här framgår det alltså att CrunchBang bygger på en minimal Debian-ISO som sedan är anpassad och påbyggd med de komponenter som utvecklaren Corenominal (ibland med hjälp av communityn) beslutar om. Istället för att köra en hel skrivbordsmiljö som Gnome, KDE eller Xfce används fönsterhanteraren Openbox. För att exempelvis få en skrivbordsbakgrund används programmet Nitrogen. Grundtanken är att systemet ska vara resurssnålt och vad annat kan man säga när en rätt så fräsch installation av systemet endast använder 71.6MB RAM efter uppstart.

Vi möts av ett mörkt skrivbord utan ikoner och med Conky (högst upp t. h.) som visar intressant systeminformation och nyttiga tangentbordsgenvägar. Som default använder CrunchBang ett ganska mörkt tema, somliga gillar det men sjäv vill jag gärna sätta lite färg i alla fall på bakgrunden och ikonerna.

I bilden ovan använder jag det populära ikonpaketet Faenza, skrivbordsbakgrunden är hämtad från interfacelift.com. Ikonerna i notifieringsytan längst ner till höger är (från vänster räknat): Dropbox, Gnote, Network manager, Parcellite (urklippshanterare) Pidgin, Thunderbird (med tillägget Firetray), ljudinställningen, batterimätaren och klocka/kalender. Som synes på bilderna finns det ingen start/menyknapp i panelen, vill man starta ett program trycker man windowstangenten+space eller högerklickar på en tom yta på skrivbordet. Då visas en meny med olika kategorier – tillbehör, grafik, multimedia, nätverk, kontor, systeminställningar, m.m.

I versionen som jag kör med Openbox uppdaterar sig inte menyn när nya program installeras. Det kan tyckas lite märkligt till en början men det är så det är tänkt att vara. Vill man ändra eller lägga till program kan man starta ”Obmenu”.

Med detta verktyg redigerar man alltså en xml-fil. Det går såklart även att öppna xml-filen i valfri textredigerare också, men för egen del känns det lite smidigare att använda Obmenu.

Standardwebbläsaren är Chromium 9.x. Jag har hittills inte sett någon nyare version dyka upp som uppdatering men om man vill kan man alltid installera Google Chrome istället (som i dagsläget är uppe i v 11.x) Eftersom CrunchBang bygger på Debian finns varken Firefox eller Thunderbird med i mjukvaruförrådet i sin ursprungliga form, däremot finns Iceweasel och Icedove som är ”rebranded versions” av de förstnämnda, hur det kommer sig kan man läsa på Wikipedia. Iceweasel och Icedove är dock inte heller de senaste versionerna men jag har laddat ner Firefox och Thunderbird direkt från mozilla.com (som *.tar.gz-filer) och packat upp dem och det funkar helt Ok, nackdelen är att de inte uppdateras via pakethanteraren utan söker efter uppdateringar själva.

När det kommer till uppdatering och installation av mjukvara använder sig CrunchBang av mjukvaruförråden som hör till Debian Squeeze (6.0) samt ett förråd som utvecklaren Corenominal tillhandahar. Det finns ingen speciell uppdateringshanterare som påminner eller söker efter uppdateringar utan man får gå den manuella vägen – antingen med Synaptic eller via terminalen.

  

Min grundtanke med CrunchBang var att köra VirtualBox p.g.a. det låga resursutnyttjandet och det kommer säkert komma inlägg om det i framtiden, fram till dess kan jag konstatera att jag faktiskt bootat upp CrunchBang minst lika ofta som PCLinuxOS (som jag tänkt ha som ”primärt OS”) och ju mer man kör det desto fler saker upptäcker man att ”pilla” med. Detta OS är utmärkt i det syftet😀

Till alla som behöver använda sig av BankID med tillhörande säkerhetsprogram kan jag meddela att det funkar helt utan strul att installera, dock måste man som jag tidigare gått igenom skapa programgenvägen själv (programmet som ska startas heter personal). Handelsbankens kortläsare fungerar också den efter installation av drivrutinen som laddas ner från Handelsbankens hemsida.

Behöver man hjälp med något finns färdiga genvägar via högerklicksmenyn både till det mycket hjälpsamma forumet, en F.A.Q. och andra nyttigheter som Openbox.

Tveka heller inte att ställa frågor direkt till mig via en kommentar, jag hjälper gärna om jag kan.

~~~~~
, , , ,

Kommentera

