Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

HOWTO: Mobilt bredband med Huawei E1750 i Ubuntu


Nu har jag flera gånger sett besökare komma till bloggen efter att ha använt sökorden ”Huawei E1750”.

Jag skrev ju i Juli förra året om hur jag lånat min pappas modem (ett Huawei E1750) och fick det att funka. Nu tänkte jag försöka beskriva från minnet hur jag bar mig åt.

  • Till att börja med kopplar vi loss modemet från datorn, sedan laddar vi ner ett ”shell script” härifrån.
  • Om vi kör Ubuntu eller Linux Mint borde skriptet vi laddade ner installera alla beroenden automatiskt och vi kan gå vidare, annars får vi kontrollera m.h.a. Synaptic att vi har rätt paket installerade. Enligt skriptet ska följande paket installeras:
libusb-dev
usb-modeswitch
  • Nu måste vi göra skriptet körbart, det görs enklast med kommandot:
chmod +x Huawei_E1750
  • Sedan kör vi skriptet (som root eller med sudo) från terminalen:
./Huawei_E1750.sh

När det är gjort kan vi åter koppla in modemet igen. Enligt skriptet kan det vara nödvändigt att koppla loss och sedan koppla in modemet på nytt om man startar datorn med modemet inkopplat.

Förhoppningsvis ska detta vara till hjälp för någon i alla fall. Ovanstående skript kan eventuellt fungera även i andra distributioner än Ubuntu, det man då får göra är att manuellt installera de beroenden som krävs (i PCLOS heter paketen t.ex. libusb1.0-devel och usb_modeswitch) samt ”kommentera bort” (sätta en # i början) raden i skriptet där det står:

apt-get install libusb-dev usb-modeswitch

Sedan ska det förhoppningsvis funka men eftersom jag bara testat detta på Linux Mint kan jag inte garantera någonting. Lycka till!🙂

~~~~~
, , , ,

Kommentera

