Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Handelsbankens kortläsare + PCLinuxOS


Jag har sedan ett par veckor tillbaka kommit igång med min ”triple boot” på den bärbara datorn: PCLinuxOS, Ubuntu och CrunchBang. Ska skriva mer om det vid senare tillfälle för detta inlägg kommer alltså att handla om hur man får igång Handelsbankens kortläsare (som används till BankID & E-legitimation) i PCLinuxOS.

Enligt Handelsbankens supportsida stödjer de bara Ubuntu 8.04 och senare tillsammans med Firefox 3.5.2 och senare. Med lite trixande går det dock att ful-installera även i PCLinuxOS (och säkert många andra distributioner). Vi börjar med att ladda hem drivrutinen för kortläsaren. Det enklaste sättet är att gå till handelsbanken.se och klicka på logga in > Kortläsare ansluten med sladd. Ladda även hem ”BankID Säkerhetsprogram” från samma sida.

>> Direktlänk till drivrutinen
>> Direktlänk till säkerhetsprogrammet

Eftersom drivrutinen är paketerad i en *.deb-fil kan vi ju inte installera den direkt som i Ubuntu/Debian, däremot kan vi högerklicka på den och välja att packa upp den.

Nu får vi alltså en mapp som innehåller två arkivfiler, vi extraherar även dessa. Nu har vi dels en textfil som heter control med info om drivrutinen samt en mapp som heter usr. Om vi öppnar textfilen till att börja med så ser vi vilka paket som förväntas vara installerade.

Depends:
pcscd (>=1.3.2)
libpcsclite1 (>=1.3.2)
libccid (>=1.1.0)
libusb-0.1-4 (>= 2:0.1.12)

Vi startar Synaptic men i PCLOS har paketen andra namn, jag installerade:

ccid (1.4.1-2pclos2011)
libpcsclite1 (1.6.6-1pclos2010)
pcsc-lite (1.6.6-1pclos2010) 
pam_pkcs11 (0.6.2-1pclos2010)
pam_pkcs11-tools (0.6.2-1pclos2010)

De två sistnämnda (pam_pkcs11, pam_pkcs11-tools) är jag osäker på om de behövs men de är installerade och min kortläsare funkar som den ska så jag tänker inte bemöda mig med att ta bort dem för att testa.

När paketen är installerade är det dags att kopiera innehållet i mappen usr till rätt plats.

Alternativ 1 – via terminalen:

  • Ställ dig i mappen en nivå ovanför usr (borde heta shbecrdeb_1.0.2_i386). Skriv su och tryck <Enter>. Mata in lösenordet och tryck <Enter>.  Sedan skriver vi:
    cp -R usr /

Alternativ 2 – den grafiska vägen

  • Öppna Konqueror i ”super user mode” via PC-menyn > Applications > File tools. Gå upp en nivå i filsystemet genom att klicka på pilen i verktygsfältet som pekar uppåt. Nu ser vi även här en mapp vid namn usr, dra mappen du packade upp (den som hette usr) till ett tomt utrymme i Konqueror, du kommer då att få välja om du vill flytta, kopiera eller skapa en länk till din mapp. Välj kopiera varvid du kommer att bli mött av denna dialog:

  • Här väljer vi Write into. Nu kontrollerar vi att det blivit rätt, i /usr/lib/pcsc/drivers ska det finnas en mapp som heter shbecrDeb.bundle. Om allt stämmer ska alltså drivrutinen vara installerad och enligt Handelsbankens instruktioner ska vi nu starta om datorn.

Nu är det alltså dags att installera säkerhetsprogrammet, vi börjar med att packa upp filen personal_linux.tar.gz. Sedan kan vi om vi använder Dolphin trycka Shift+F4 för att få upp ett terminalfönster, här skriver vi:

cd personal* <Enter>
su <Enter>

Här skriver vi in lösenordet för root-användaren, sedan forsätter vi med:

./install*.sh i

Med största sannolikhet kommer du att få ett felmeddelande om en symbolisk länk som inte kunde skapas (i mitt fall var det för att jag inte hade mappen firefox-addons) men det är normalt när man installerar just detta program i andra system än Ubuntu, det vi får göra är helt enkelt att skapa den länken själva. Använd ditt terminalfönster och skriv där: mkdir -p /usr/lib/firefox-addons (anpassa sökvägen efter felmeddelandet). Nu ska vi skapa en symbolisk länk från mappen /usr/lib/mozilla/plugins till /usr/lib/firefox-addons/plugins :

ln -s /usr/lib/mozilla/plugins /usr/lib/firefox-addons/plugins

Nu ska vi se till så att Firefox kan använda sig av Nexus plugin. Vi kan först se efter i mappen /usr/lib/firefox-addons/plugins vilka plugins vi har, om du ser en fil som heter libplugins.so är nästa steg onödigt men annars kör vi kommandot:

ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins/libplugins.so

Nu har vi skapat en symbolisk länk till Nexus Personal plugin som Firefox ska använda sig av. Vi kan nu starta Firefox och i adressfältet skriva about:plugins, förhoppningsvis ska även du se något i stil med:

Annars kan vi kontrollera mappen /usr/lib/xulrunner/plugins eller /usr/lib/xulrunner-addons/plugins för att se om vår plugin finns där. Om den inte gör det och inte heller syns när vi skriver about:plugins i Firefox kan vi skapa en symbolisk länk till libplugins.so även i de mapparna (på samma sätt som i exemplet ovan). Om det ändå inte funkar kan vi (som root) köra kommandot:

/sbin/ldconfig   - källa: pclinuxos.com/forum

När vi fått Firefox att känna av pluginen ska vi enligt Handelsbankens instruktioner nu starta om datorn igen.

När vi loggat in igen kan vi klicka på PC-menyn och skriva BankID i sökrutan. Förhoppningsvis hittas programmet och vi kan starta det, när det är gjort kan vi då tillsist testa att ansluta kortläsaren till datorn. Efter en liten stund bör ditt bankid synas i programmet och vi kan då prova att logga i på handelsbanken.

För mig funkade det bra men som med allt annat i datorvärlden kan det som funkar för en visa sig inte fungera för en annan så det finns inga garantier, men om någon behöver hjälp så ska jag försöka efter bästa förmåga🙂

~~~~~
, , , ,

19 svar till “Handelsbankens kortläsare + PCLinuxOS

  1. Matthias 2 april, 2011 kl. 21:13

    svar: Ja, det är betan, och jag gillar gränssnittet även om det ännu är lite ovant.

  2. Magnus Helander 18 juli, 2013 kl. 11:13

    Tack för info – inga problem att få det att fungera på #! waldorf linux. Skapade pluginmappen under /home/[user]/.mozilla/plugin och symlinkade dit. Stort tack /magnus

  3. lars 23 juli, 2013 kl. 20:41

    Men va då för lösenord skall skrivas efter su?

    • untit1ed 23 juli, 2013 kl. 21:01

      Lösenordet för root. I vissa linuxdistar, t.ex. Ubuntu är rootanvändaren inaktiverad men då kan man istället för ”su” skriva ”sudo” före det kommando man vill köra. Exempelvis ”sudo cp xxx yyy”. Lösenordet du då matar in är ditt eget. Hoppas det där blev begripligt🙂

  4. lars 23 juli, 2013 kl. 23:25

    Men jag får ju ändå inte till detta med drivrutinen,provade nu med konqueror blev inte klokare av det. att flytta/kopiera till tomt utrymme.Annars tycker jag det verkar var en vettig förklaring.

  5. lars 23 juli, 2013 kl. 23:27

    Och de här paketen pcscd (>=1.3.2)
    libpcsclite1 (>=1.3.2)
    libccid (>=1.1.0)
    libusb-0.1-4 (>= 2:0.1.12)utgår jag från att jag har eftersom de finns med i filen.

  6. lars 23 juli, 2013 kl. 23:29

    Package:shbecrdeb
    Version:1.0.2
    Section:libs
    Priority:optional
    Installed-Size:120
    Architecture:i386
    Depends:pcscd (>=1.3.2), libpcsclite1 (>=1.3.2), libccid (>=1.1.0), libusb-0.1-4 (>= 2:0.1.12), libc6 (>=2.0)
    Maintainer:root
    Description:Debian driver for Handelsbanken card reader.

    • untit1ed 24 juli, 2013 kl. 10:27

      Det där är bara en beskrivning av vilka paket som behövs för att programmet ska fungera. Sök i Synaptic eller annan pakethanterare efter paket med namn som liknar de du nyss listade, eller paket med namn liknande de i mitt inlägg. Observera dock att det är ett inlägg som skrevs 2011 och att paketnamn och versionsnummer kan vara ändrade.

      • lars 24 juli, 2013 kl. 10:54

        Ja jag har kollat med synaptic och de packet är installerade.Jag kollade även de i PCLOS,men då fick jag varning förutom ett paket.

      • untit1ed 24 juli, 2013 kl. 11:20

        Är säkerhetsprogrammet korrekt installerat? Och har du startat om datorn efter att säkerhetsprogram + drivrutin installerats? Jag vill minnas att det var ganska viktigt att man gjorde det. Man kan ibland bli tvungen att länka säkerhetsprogrammets plugin till en annan plats. Det brukar dock stå ett felmeddelande vid installationen om så är fallet.

  7. lars 24 juli, 2013 kl. 11:37

    ccid (1.4.1-2pclos2011) finns inte
    libpcsclite1 (1.6.6-1pclos2010) 1.7.4-2 är install och har stöd
    pcsc-lite (1.6.6-1pclos2010) finns inte
    pam_pkcs11 (0.6.2-1pclos2010) pam-pkcs11-dbg 0.6.7-1 finns men ej install.
    pam_pkcs11-tools (0.6.2-1pclos2010) finns inte

  8. lars 24 juli, 2013 kl. 11:42

    säkerhetsprogrammet torde väl var korrekt installerat om bankid fönstret kommer upp och rätt och senaste version enl.test.Däremot finns det bara två svarta streck i fönstret vilket skall tyda på att inte drivrutiner är installerade.Jo jag har startat om 500 ggr.ungefär:)Ja men vart skall man länka till?

  9. lars 24 juli, 2013 kl. 13:05

    Ha,nu är det något på gång i alla fall!:)provade kortläsaren och då kom det upp mitt namn och att det är giltigt t.o.m 2015.Fyra olika certifikat ligger det legitimera.underteckna,bank och E-kund.Provade med bankid test,men blev något fel,skall prova igen…kanske bara något tillfälligt.

    • untit1ed 24 juli, 2013 kl. 13:29

      Jag håller tummarna. Tyvärr har jag ingen dator med PCLOS för närvarande, så vad aktuella paketnamn heter har jag ingen möjlighet att kolla upp. Det får du i så fall kolla med det ”mycket hjälpsamma” forumet.

  10. lars 24 juli, 2013 kl. 13:34

    Nu har jag även loggat in på banken med kortläsare och sladd.Samtidigt försökte jag att hämta hem bankid på fil också,men då krashade Nexus två ggr.Jag gjorde ju inget speciellt heller för att få det här att äntligen fungera,förutom att jag häntade hem paketet pam-pkcs11-dbg 0.6.7-1 .Men tog bort det sen igen eftersom det inte gjorde någon skillnad.Så jag säger stort tack för den hjälp jag fått här.Kommer tillbaka senare för att info.om det håller i sig eller inte.Nu får man försöka koncentrera sig lite på andra saker i dag som inte blivit gjort de sista två veckorna:)

  11. lars 24 juli, 2013 kl. 16:50

    Ja det tycks fungera än.Jag har googlat för att försöka hitta lite hjälp att installera drivrutinerna utan att tidigare lyckats för än jag hamnade här.Alla tycks veta hur man installerar säkerhetsprogrammet men ingen vet hur man installerar själva drivrutinerna.Och det som du beskrev här är ju ganska enkelt fram för allt detta med först su och sen cp -R usr /. ingenstans hittade jag i medföljande fil om just det kommando.Nä det känns skönt att man nu kan lämna detta bakom sig.Men det där med att inte tycks veta hur man installerar driven kan ju bero på att många struntar i att använda kortläsare med sladd.

    Men hur som helst så tackar jag än en gång för ditt upplägg här!
    Ha en trevlig fortsättning på kvällen!

    • untit1ed 24 juli, 2013 kl. 17:43

      Okej, kul att det funkar. Som du säger så är det nog många som använder kortläsaren utan sladd, men det är ju tur att man kan få det att funka efter lite trixande.Trevlig kväll!

Kommentera

