Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

HOWTO: Extended desktop (när det inte funkar automagiskt)


För väldigt många är den här guiden onödig, på senare tid funkar allt som det ska (oftast) bara genom att ansluta ytterligare en monitor (eller TV) till datorn. Men för oss andra som av en eller annan anledning inte får det att funka automagiskt kan detta vara till hjälp.

Jag har tidigare trott att man inte kunde använda sig av ”extended desktop” eller ”utökat skrivbord” med den öppna drivrutinen för ATI-kort, men när jag tidigare i veckan testkörde Chakra märkte jag att det gick alldeles utmärkt. När jag försökt mig på det tidigare i Kubuntu har det skitit sig helt med grafiken och jag varit tvungen att starta om X-servern. Nu har jag insett att det är nåt knas med de öppna grafikdrivarna i (K)ubuntu, bl.a. är prestandan vid OpenGL är riktigt usel. Ett tag trodde jag att det berodde på att Kernel Mode-setting var aktiverat men tydligen är det aktiverat i Chakra också. Till råga på allt används nästan samma version av drivarna både i Kubuntu och Chakra – go figure!

Nåja, eftersom jag inte kör Chakra på min desktop (som är kopplad till tv:n) kan jag inte använda mig av det grafiska verktyget när jag vill slå igång TV-out, utan jag måste köra kommandon via terminalen. Detta kan bli lite bökigt i längden så därför har jag skapat 2st skript som jag kör, ett för att slå på och ett för att stänga av. För att ta reda på om datorn känner av att du har en extra monitor (eller TV) inkopplad kan vi öppna ett terminalfönster och köra kommandot xrandr -q.

Det första skriptet har jag kallat s-video_on och ser ut så här:

#!/bin/sh
exec xrandr --addmode S-video 800x600 &
sleep 2 && exec xrandr --output S-video --mode 800x600 --right-of VGA-0

Den mellersta raden består av ett kommando för att ”skapa” en inställning för S-video (800×600 är maxupplösningen jag kunde använda med S-video) eftersom datorn inte kände av att jag hade min TV inkopplad, det är med andra ord inte säkert att alla behöver ha den i sitt skript.

Det andra skripet har jag kallat s-video_off

#!/bin/sh
sleep 2 && exec xrandr --output S-video --off

Dessa skript måste förstås göras körbara, antingen via terminalen – chmod +x <namn-på-ditt-skript> eller genom att högerklicka på det > Egenskaper > Rättigheter och sedan bocka i att det får köras. Dessa skript kan så klart anpassas för dem som kopplat sin monitor eller TV via DVI eller HDMI.

I vissa fall måste man även pilla lite i en fil som heter xorg.conf för att kunna få skrivbordet stort nog. För att få reda på om det är nödvändigt kan man köra kommandot xrandr -q i ett terminalfönster. På den översta raden borde det då stå nåt i stil med:

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1024 x 768, maximum 1280 x 1280

Som ni ser skulle upplösningen på TV:n inte kunna vara högre än 256 pixlar i X-led (1280-1024=256) och jag tror inte att det finns nån tv som kan köras i det läget. Då kan man lägga till en rad i /etc/X11/xorg.conf (källa thinkwiki.org) under SubSection ”Display”:

Virtual 2048 2048

Detta blir alltså det största skrivbord du kan få, om det inte räcker med 2048 kan man öka värdet också, på min bärbara dator är den förinställda maximala ytan 4096 x 4096. Det behöver inte heller vara samma värde i X och Y-led, man kan t.ex. skriva 2048  768 om man kommer att använda två skärmar med upplösningen 1024 x 768 bredvid varandra.

De som vill kan även lägga till dessa skrip i sin autostart eller skriva in raderna i sin /home/<användarnamn>/.profile eller /home/<användarnamn>/.bashrc

Det här inlägget blev nog både längre och kanske mer invecklat (eller krångligt, beroende på hur man ser det😉 ) än jag hade tänkt från början, men lämna gärna en kommentar om det är nåt som är oklart så ska jag försöka hjälpa.

—–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

