Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Chakra Linux


Idag har jag testat en (för mig) ny Linuxdistribution – Chakra Linux. Den är sprungen ur Arch Linux och är väldigt lätt på resurser. Skrivbordsmiljön är (så klart) KDE.  >> Chakra på DistroWatch.com

Jag har bara testat den via en live-CD men upplevelsen var ändå så pass stor att jag t.o.m. började fundera på att installera den nån gång i framtiden. Framför allt var det p.g.a grafiken som flöt på bättre än jag nångonsin sett den göra med mitt Radeon X600, inga som helst problem med skrivbordseffekterna eller uppspelning av Flash. Sen fanns det andra intressanta grejer, t.ex. Chakra Bundle System. PCLinuxOS som jag tidigare funderat mycket på är ju av typen ”rolling release”, Chakra däremot kallar sitt system för ”half-rolling release model”.

Mycket mer än så här kan jag inte skriva just nu eftersom jag inte hunnit testa eller läsa så mycket mer men jag ska ändå visa lite skärmdumpar från min ”åktur”

Chakra - Skrivbordet

Skrivbordstemat heter NEDA och programtemat är Oxygen

Dolphin använder sig av "bubblor" för att visa info om dina filer

Webbläsaren är Rekonq

Jag har sökt efter skrivbordstemat NEDA på google men inte kunnat hitta det. Enligt en kommentar i ett blogginlägg ska det laddas upp till kde-look.org när Chakra är i beta-stadiet.

Framtida installation av Linuxdistro med KDE

Efter att ha funderat lite på anledningen till varför 3D-prestandan i Kubuntu (och Ubuntu) är så mycket sämre än i PCLinuxOS och Chakra beslöt jag mig för att testa att uppgradera till samma Linuxkärna som finns i Chakra.

I mitt Kubuntu 10.04 används Linux 2.6.32 och i Chakra användes 2.6.35. Det fanns en ”backportad” version av 2.6.35 i förrådet så jag installerade den – ingen skillnad. Då beslöt jag mig för att även kopiera över xorg.conf som skapas vid live-körningen av Chakra – ingen skillnad!

Att 3D-prestandan är låg är inte direkt nån ”showstopper” men ett skrivbord helt utan Kompositionshanterare (eng. Compositing) är däremot det. P.g.a detta har jag tittat på några olika möjligheter men inte hittat nån som funkar helt klockrent ännu. Xcompmgr eller Cairo Compmgr tillsammans med antingen Kwin eller OpenBox (enbart som fönsterhanterare) har funkat hyfsat men ingen av dessa kombinationer har varit tillfredsställande för mig så nu sitter jag med Compiz igen. Det är inte optimalt i KDE men det funkar ändå bäst av alternativen jag prövat.

Eftersom jag planerar att byta till PCLinuxOS vad det lider så kommer underrubriken till denna blogg att vara felaktig, därför funderar jag på ätt ändra ”OMG Kubuntu” till OMG KDE fast det tål att tänkas på lite till. Hur som helst, anledningen till mitt byte kommer till stor del bero på sättet som systemet uppgraderas på, min tanke är att en ”rolling release” ska uppfylla mina mål bättre än Kubuntus metod där man släpper nya versioner var 6:e månad. Det är ju såklart inget tvång att uppgradera/nyinstallera då och jag har hittills skippat varannan gång men förhoppningsvis ska ett system liknande PCLOS eller Chakra passa mig bättre.

Nu har jag svamlat tillräckligt, blev rätt rörigt när ett inlägg om Chakra kom att handla om nåt helt annat, nåja😉

—–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Ett svar till “Chakra Linux

  1. Ping:HOWTO: Extended desktop (när det inte funkar automagiskt) « Namnlösa bloggen

Kommentera

