Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

PCLinuxOS 2010!!


Det blev till sist läge för att installera PCLOS på den stationära datorn. Nu finns det alltså en gammal WinXP installation (för säkerhets skull) Linux Mint 5 (enda distributionen som funkar med ATI:s proprietära drivare) samt nya, fräscha PCLinuxOS 2010.

Det där med grafikdrivarna är ju lite knäppt, ATI (som ju nu är uppköpta av AMD) bestämde sig helt sonika för att de hade tillverkat alldeles för många grafikkort och nu skulle man inte skapa nya grafikdrivrutiner för en mängd med kort. I den stationära datorn sitter ett Radeon 9600 och tack och lov funkar de fria (som i free speech) drivarna ganska bra, enda problemet är att få TV-out att funka, men det går med lite pill (kommentera gärna detta inlägg så ska jag försöka hjälpa).

På min bärbara har jag till sist varit tvungen att ge upp KWin till förmån för Compiz. Prestandaskillnaden är som natt och dag, och då går det ändå inte så smidigt som jag skulle önska. Det sitter ett Radeon X600 i den så det stöds bara av de fria drivarna och av någon anledning har prestandan blivit sämre i de nya versionerna. Jag upptäckte dock att versionen som följer med PCLinuxOS var äldre än den i Kubuntu och därmed var det rätt så bra prestanda, en ganska positiv överraskning.

Nu står jag inför ett litet dilemma (i-landsproblem, jag vet): ska jag ge sjutton i Kubuntu till förmån för PCLinuxOS? När jag testkörde Ubuntu (som jag tidigare berättat att jag ska installera) upptäckte jag att det flyter på mycket bättre än Kubuntu. Är orsaken KWin? Det har jag inte riktig kommit till botten med, men jag upptäckte som sagt att prestandan förbättrades när jag bytte till Compiz. En sak som (i alla fall ibland) kan vara till fördel är att PCLOS är en ”rolling release”, vilket betyder att både program och systemkomponenter uppdateras rullande vartefter de släpps. I (K)ubuntu-världen får man hålla till godo med de versioner som finns i förrådet för den releasen eller lägga till s.k. PPA:s, personal package archives. Dessa kan både ses som en risk och en tillgång, risken ligger i att man inte kan veta säkert vem som ligger bakom paketen och hur länge de kommer uppdateras. Nackdelen med en ”rolling release” ligger i att risken (i alla fall i teorin) är större att en uppdatering ”pajar” systemet. Jag har inte kört någon sådan distribution tidigare så jag har dessvärre ingen koll på hur ofta sånt händer men enligt vad jag hört så ska det i regel inte vara några problem.

Jag insåg plötsligt att jag kan komma att ha 2 st installationer av distar med rullande släppcykel, CrunchBang är ju även den en sådan. Apropå CrunchBang: jag har i dagarna insett att det kommer att vara helt perfekt att köra VirtualBox eller VMware därifrån eftersom det är så resurssnålt. Jag är lite sugen på att testa Windows 7 virtuellt och eftersom min dator inte är nån speedkula med dagens mått hoppas jag att ett resurssnålare operativsystem ska kunna kompensera lite.

Nu till mina reflektioner angående PCLinuxOS.

Till att börja med när live-CD:n har bootat klart ser skrivbordet ut som bilden nedan:

Live desktop

Man använder sig av den ”klassiska” menyn (d.v.s. det äldre utseendet), många verkar föredra att ha det så men för min egen del känns det ganska rörigt. Dessutom finns det ingen beskrivning/kommentar av vad alla program är/gör, så om du inte är bekant med dem vet du inte vad de är. T.ex. KRDC, vad är det? Säger inte så mycket för den som inte är insatt. I den nya menyn (Kickoff) ser det ut som följande:

I mitt tycke mycket bättre för de som inte har koll på alla program. I övrigt var det inte nåt särskilt att anmärka på och jag körde igång installationen. Nu har jag inga skärmdumpar från den, men en sak som kändes lite onödigt krånglig var partitioneringen. Det var inga problem att få gjort det jag ville (kunde t.o.m. välja var NTFS-partitionerna skulle monteras) men det var inte lika enkelt upplagt som installeraren som används i Ubuntu.

Det som sedan hände när installationen var klar och jag startat om datorn var däremot ganska märkligt. Skrivbordet jag möts av ser ut så här:

Skrivbordet efter inloggning

Inte särskilt likt skrivbordet som man möts av när man kör live-CD:n. För mig var det inga problem att ändra allt så det blir som jag vill ha det men jag kan tänka mig att många blivit förvånade och kanske lite ställda när de loggat in första gången efter att ha installerat.

Efter att ha uppgraderat till KDE 4.5.3 samt gjort vissa mindre ändringar i utseendet ser mitt skrivbord nu ut på följande sätt:

KDE 4.5.3 + andra inställningar

Efter någon vecka skulle jag lägga till en ny användare på datorn, då märker jag till min stora förvåning att det användarkontot får samma skrivbord som användes vid live-CD:n. Ganska märkligt, enda förklaringen skulle vara att jag glömt radera nån konfigurationsfil som gömt sig i min hemmamapp, jag formaterade nämligen inte den partitionen utan raderade (vad jag trodde) alla konfigurationsfiler för den användaren.

En annan sak som jag märkt under den gångna veckan (men som jag ändå inte tänker lasta PCLOS för) är en relativ seghet vad gäller uppdateringar och installationer från mjukvaruförråden. Jag säger relativ för man kan inte direkt säga att det går långsamt, men det går heller inte lika fort som i Ubuntu/Kubuntu. Min misstanke (som jag dock inte har belägg för) är att det beror på hanteringen av RPM-filerna. PCLOS-förrådet innehåller ju RPM-paket till skillnad mot Ubuntu/Kubuntu som innehåller DEB-paket. Om någon kan bekräfta eller förneka denna teori får ni gärna kommentera i bloggen.

Det blev ett långt inlägg denna gång, men slutligen vill jag bara säga att de som vill ha en stabil linuxdistribution med KDE kan med fördel spana in PCLinuxOS 2010.

—–

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

