Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Thunderbird + datumformat


I vanliga fall använder jag KMail men igår tänkte jag testa Thunderbird igen. Jag har växlat mellan Thunderbird och Claws Mail när jag använt Ubuntu/Gnome och det är ett väldigt bra program, så nu tänkte jag testa det i Kubuntu.

Jag har systemet inställt på engelska men har ändrat ”lokaliseringen” till Sverige. Det har funkat i alla program jag kört hittills, men i Thunderbird visas datum och tid fel.

Tiden i 12h format

Tiden visas i 12h format och datumet enligt MM/DD/YYYY

Dessutom upptäckte jag ett annat fel när jag skulle förhandsgranska ett mail före utskrift, papperstypen är inställd till US Letter och måtten är i tum.

Att råda bot på detta är dock inte några större problem, det finns flera sätt att lösa det på men jag tänkte endast visa hur jag gjorde.

I min hemmamapp har jag skapat en mapp som heter bin där jag har olika skript. Där skapade jag nu en fil med namnet thunderbird. I den filen skrev jag följande (med lite tips från mozillaZine):

#!/bin/sh
export LC_TIME=en_DK.utf8
export LC_PAPER=en_DK.utf8
export LC_MEASUREMENT=en_DK.utf8
exec /usr/bin/thunderbird "$@"

Glöm inte att göra filen körbar sen, högerklicka på den och välj egenskaper -> rättigheter och sätt en bock i rutan som tillåter exekvering. Med ”lokaliseringen” en_DK ställer vi in datumformatet till YYYY-MM-DD, pappersformatet till A4 och måttenheten till mm. Nu ser det ut på följande sätt:

Tiden i 24h format

Tiden visas nu i 24h format och datumet visas enligt YYYY-MM-DD

För att Thunderbird ska startas ”på rätt sätt” varje gång kan vi ändra i filen /usr/share/applications/thunderbird.desktop. Där det står:

Exec=thunderbird %u

kan vi istället skriva

Exec=/sökväg/till/ditt/skript %u

Nu ska Thunderbird starta med dina egna inställningar. Om du dessutom placerar skriptet i /home/<user>/bin och döper det till thunderbird (d.v.s. samma namn som skriptet som finns i /usr/bin) kommer det att startas upp med rätt inställningar även om det startas från terminalen.

Nu ska jag fundera vidare på vilket program jag ska använda mig av, jag har ju fattat tycke för KMail men Thunderbird med tilläggen Lightning, Zindus och Provider for Google Calendar gör ju programmet nästan komplett (i mitt syfte) så jag måste nog ta mig en funderare angående vad som funkar bäst.

—–

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

