Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Högskoleprovet 2010


Den 23:e oktober skrev jag högskoleprovet. Nu finns normeringstabellen ute på studera.nu. Totalt 43 886 personer skrev höstens prov och medelvärdet låg på 0.9.

Om jag har räknat rätt så fick jag ett relativt bra resultat, men ändå inte så bra som jag hoppats. Högskoleprovet är min enda chans om jag vill komma in på någon av de populärare utbildningarna för mina gymnasiebetyg är inte nåt jag kan konkurrera med (tyvärr). På den tiden handlade det bara om att klara kurserna och få ett slutbetyg, inget annat.

Nu verkar det i alla fall som att mitt resultat är högre än det intervall (0,8-1,1) som största delen av provdeltagarna ligger i, om det räcker hela vägen till att bli antagen återstår att se men jag har för mig att det skulle vara tillräckligt baserat på statistik från tidigare års antagningar.

Lite surt känns det ändå för på ett av delmomenten fick jag tidsbrist och var tvungen att chansa på 5-6 frågor, och på ett annat ”tänkte jag för mycket” och ändrade mina svar så där rykte det en och annan poäng också. Det är ju förstås inte hela världen men marginalerna är ändå så pass små (ca 4 rätta svar / tiondels poäng) så jag borde ha kunnat få kanske 2 tiondelar högre.

Fast ännu har jag ju inte resultatet förstås, det kan ju lika väl vara ogiltigförklarat p.g.a. nån teknikalitet😉

Kommentera

