Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Kubuntu 10.04 + KDE 4.5


Nu har jag äntligen kommit mig för att uppgradera från KDE 4.4 som är standard i Kubuntu 10.04 till KDE 4.5.1.

***Det går att uppgradera till KDE 4.5 via genom t.ex. Synaptic eller KPackageKit också, men jag valde att använda mig av terminalen istället***

Paranoid som jag är såg jag först och främst till att plugga in en nätverkskabel i datorn istället för att köra trådlöst. Sen såg jag till att mitt system var helt uppdaterat genom att köra följande kommando i terminalen:

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

Sen lade jag till förrådet Kubuntu Backports genom att skriva:

sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/backports

Då läggs förrådet till och signeringsnyckeln importeras. Nu är det dags att uppdatera informationen om tillgängliga uppdateringar igen:

sudo apt-get update

Sen kör vi själva uppdateringen med kommandot

sudo apt-get dist-upgrade

Vid detta läge var det en bra ide att gå och sätta på lite kaffe för det var ganska många paket som skulle uppgraderas. När allt var klart kopplade jag loss nätverkskabeln och startade om datorn (samt höll tummarna för att allt skulle funka, när man uppgraderar KDE från något av dessa förråd är det på egen risk).

Allt verkade ha gått bra och jag loggade in men jag märkte efter ett tag att datorn kändes ganska seg och ibland stängdes skrivbordseffekterna av. Nu är jag inte riktigt säker på om det var p.g.a. nån uppdatering dagen innan eller om det var denna uppgradering som orsakade detta, men efter att ha funderat lite testade jag att uppgradera X.org samt grafikdrivrutinerna från detta förråd.

***Se till att paketet ppa-purge blir installerat för att enkelt kunna gå tillbaka till föregående konfiguration, då skriver man: sudo ppa-purge ppa:ubuntu-x-swat/x-updates***

Efter ytterligare en omstart verkade allt funka igen, kändes faktisk som att datorn blev lite rappare t.o.m. Det blev en lärorik upplevelse och jag tror att jag kommer att göra om denna uppgradering när jag byter till nya hårddisken (såvida jag inte upptäcker några buggar). Efter allt strul bestämde jag mig för att byta ”väggpapp” samt ändra till Kaleban Plasma Theme.

KDE 4.5.1 + Kaleban plasma theme

KDE 4.5.1 + Kaleban plasma theme

-10° C, kallt – eller som optimisten sa – myggfritt😉

Kommentera

