Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Inget PCLinuxOS trots allt


Jag har ju tidigare skrivit att jag tänkte installera PCLinuxOS på min nya hårddisk men efter att ha funderat en hel del så har jag ändrat mig. Det ska istället bli Ubuntu 10.10 på den partitionen, de 2 andra systemen kommer dock att bli de jag skrivit tidigare (Kubuntu 10.04 + CrunchBang Statler).

Däremot ska jag nog lägga in PCLOS på den gamla stationära datorn. För närvarande är Windows XP, Linux Mint 5 (GNOME) samt Linux Mint 7 (KDE) installerade på den. I så fall skulle jag nog ta bort Mint 7 till förmån för PCLOS. Funderade lite på att ersätta Win XP med Win 7, fast det skulle nog bli alldeles för mycket att göra, man har ju inte all tid i världen direkt. Ett annat alternativ är ju att köra Seven virtuellt från CrunchBang, får nog spåna vidare på det.

Om vi hoppar tillbaka lite så är anledningen till att jag vill köra Ubuntu igen att jag testkörde live-CD:n av senaste releasen, den kändes mycket polerad och även om jag är mycket nöjd med Kubuntu så vill jag gärna ha GNOME installerat också. Först funderade jag på att helt enkelt installera GNOME-skrivbordet i Kubuntu, det är inte alldeles ovanligt att göra det, men jag har läst om problem som uppstått för andra så det känns inte riktigt rätt. Och eftersom jag redan hade bokat plats för Kubuntu och CruchBang så kommer det helt enkelt bli PCLOS som får vika undan.

Ubuntu 10.10 kommer sannolikt inte att stanna särskilt länge på sin partition. Jag har nämligen tänkt uppgradera den relativt ofta, eventuellt redan när 11.04 släpps.

De som följt med lite i rapporteringen på IDG.se har kunnat läsa att det kommer att hända mycket i Ubuntu framöver. Tidigare såg det ju ut som att det var i KDE-lägret som idéerna fanns men nu har alltså Ubuntu beslutat sig för att överge Gnome till förmån för det egenutvecklade Unity. Exakt vad det kommer innebära återstår att se men många verkar vara kritiska till det beslutet. Niklas Andersson på TechWorld har en fundering på sin blogg angående detta.

Nä, nu har jag nog svamlat klart för ikväll. Återkommer sinom tid.

Kommentera

