Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Ny hårddisk till datorn


Jag har beställt en ny hårddisk till min laptop. För tillfället sitter jag med originaldisken som är nästan 5 år gammal och som överskridit ”den magiska gränsen” för Load Cycle Count. Vanligtvis ligger den gränsen (d.v.s. tillverkarens garanti) på 600 000 cykler och jag ligger på drygt 830 000. Problemet med min hårddisk har varit att det inte går att ändra inställningar för APM och tillverkarens  inställning för hur ofta läshuvudena parkeras verkar inte helt vettig, ligger på ca 5 cykler/min (300/tim😮 ), så med andra ord lever min hårddisk på lånad tid.

Disken som sitter i är på 80 GB, d.v.s. inte så stor med dagens mått, och det har därför inte varit tal om att installera mer än en Linuxdistribution. Min nya hårddisk, en Seagate Momentus på 250 GB, kommer däremot ge mig den möjligheten. Jag kommer så klart att installera Kubuntu även på den, planen är att det ska vara mitt standardsystem. Jag kommer också att installera två andra distributioner. Vilka de blir har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, men tanken är att den ena ska vara en lite lättare (ur prestandasynpuntkt) distribution (Lubuntu, Mint LXDE eller Crunchbang) medans den andra är en distribution jag gärna vill testa för att utvärdera om det kan vara nåt för mig (PCLinuxOS, Mandriva, SimplyMEPIS, openSUSE, Fedora, Pardus). Nu är frågan bara när jag ska få tid att göra allt detta. Först och främst måste jag se till att jag har backup på allting, sedan måste jag bestämma mig för vilka distributioner jag vill testa samt installera dessa, och sist måste jag installera Kubuntu igen. En fördel med att jag måste ominstallera är att jag nu får chansen att testa KDE 4.5 på mitt nuvarande system utan att behöva oroa mig för eventuella problem (eftersom jag ändå ska installera om). Jag tänkte nämligen pröva att uppgradera till det från Kubuntu Backports.

Jag har nog glömt att skriva det tidigare, men om det är någon som har nån fråga eller synpunkt så får ni gärna kommentera mina inlägg. Jag hjälper gärna till med problemlösning (i mån av tid och kunskap), eller så kanske jag bara behöver förtydliga nåt.

Jag såg att någon hade sökt lösningen på ett problem med Huawei E1750 och hamnat här på bloggen. Jag har ju tidigare skrivit om just det modemet men inte redogjort för hur jag fick det att funka, om du läser detta och behöver hjälp med att få igång det så skriv bara en kommentar till detta inlägg så ska jag försöka guida dig/er i rätt riktning🙂

Kommentera

