Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Kubuntu + KBluetooth


Nu har jag kört Kubuntu 10.04 i  ca två veckor och överlag är jag väldigt nöjd med min upplevelse. Två mindre problem har jag dock stött på, det första var när jag skulle maila en kontakt som jag lagt till i adressboken (KAddressBook).

Jag hade lagt till denna person genom att högerklicka på ett mail och valt ”add to addressbook”. När jag öppnade adressboken genom KMail så kunde jag se mina kontakter och allt verkade OK. Men om jag klickade på New message från huvudfönstret och sedan tryckte på Select för att välja mottagare ur adressboken så kunde jag inte se mina kontakter. Detta problem hade tydligen med Akonadi att göra, för när jag öppnade Akonadi Configuration och tittade under Personal contacts så var sökvägen där inte samma som när jag öppnade KAddressBook och tittade på sökvägen till min adressbok. Så fort jag ändrat detta så funkade det som det skulle igen. (**Efter att ha googlat lite alldeles nyss ser jag att detta verkar vara ett känt problem**)

Det andra problemet jag upptäckte var när jag skulle skicka några bilder med bluetooth från min SonyEricsson k810i till datorn. Av någon anledning kunde jag inte ansluta med telefonen för att skicka bilderna, datorn hittades när jag sökte men hur jag än ställde in enheterna och parade dem så kunde inte telefonen ansluta. Att skicka filer från datorn gick däremot bra. Men så ikväll, efter att ha läst denna artikel, och tittat under Dependencies insåg jag vilket paket jag saknade: obexd-client. Fast det räckte ju inte att installera det, jag var även tvungen att klicka på ikonen för bluetooth, välja settings -> Obex server. Sen kunde jag ansluta med telefonen och skicka bilderna. Mycket märkligt att en sån sak inte finns installerat ”by default”.

Men nu funkar det i alla fall🙂

Kommentera

