Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Använda totem-mozilla samtidigt som gecko-mediaplayer


Jag hade problem att se/lyssna på strömmande media i Google Chrome/Chromium och googlande hjälpte inte, ingen verkade skriva om samma problem.

Jag kör för närvarande Linux Mint 7 (Ubuntu 9.04 kompatibel) och en standardinstallation innehåller paketet gecko-mediaplayer för att se strömmande media. I Firefox funkade allt som det skulle men efter en uppgradering av Google Chrome, från version 4 -> 5, slutade det att funka. Till sist skrev jag en fråga på Linux Mints användarforum, dagen efter fick jag ett svar från någon som använde pluginen totem-mozilla.

Jag har läst många gånger om konflikter mellan gecko-mediaplayer och totem-mozilla, och eftersom allt funkade i Firefox ville jag inte förstöra något. Då kom jag på att man borde ju kunna flytta totem pluginen från mappen där Firefox laddar sina plugins till Chromium/Chromes dito. Sagt och gjort, jag flyttade filerna libtotem-cone-plugin.so, libtotem-gmp-plugin.so, libtotem-mully-plugin.so och libtotem-narrowspace-plugin.so från mappen /usr/lib/mozilla/plugins/ till /usr/lib/chromium-browser/plugins, sedan raderade jag de symboliska länkarna till totem i /usr/lib/xulrunner-addons/plugins.

För att kunna använda totem i Google Chrome var jag tvungen att skapa nya symboliska länkar till de ovan nämnda pluginsen. Det gjordes lättast med terminalen. Först ställde jag mig i Chromes plugin folder, cd /opt/google/chrome/plugins. Därefter skapade jag länken, sudo ln -s /usr/lib/totem/gstreamer/libtotem-cone-plugin.so libtotem-cone-plugin.so. Sedan utförde jag samma kommando för resten av de ovan nämnda filerna.

Nu funkar strömmande media i Google Chrome och Chromium med hjälp av totem-mozilla, samt i Firefox med den ursprungliga gecko-mediaplayer.

Ett svar till “Använda totem-mozilla samtidigt som gecko-mediaplayer

  1. Ping:Kubuntu 10.04 Lucid Lynx « Namnlösa bloggen

Kommentera

