Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Det bidde ingen vante


Som skräddaren sa i sagan, ”det bidde ingen vante”. Jag pratar förstås om det utlovade testet av Kubuntu betan. Nu har den skarpa versionen av 10.04 varit ute ett bra tag och jag har egentligen inte kommit nån vart vad gäller tester, backup eller installation. Det har varit fullt upp med sommarhuset och familjen, och dessutom är jag arbetslös från och med i måndags, så tid för såna projekt är det ont om.

Nu har jag dessutom börjat tveka lite om huruvida jag ska kasta mig in i KDE-land eller inte, Gnome funkar och är bekant. Problemet är väl egentligen att tiden inte räcker till för att testa om KDE passar mig, det skulle kännas väldigt tungt att göra ytterligare en nyinstallation i fall jag inte var nöjd. Sen är ju frågan om man ska installera Kubuntu eller Linux Mint KDE. Från början var jag helt inne på Kubuntu men jag börjar tveka lite även där. Jag får väl helt enkelt fundera vidare och se när jag får tid.

Vi funderade (eller funderar) på att skaffa mobilt bredband till sommarhuset, skulle vara smidigt att kunna betala räkningar därifrån bl.a. men det har inte blivit läge att fundera särskilt mycket på det heller. Jag surfade runt lite och jämförde priser samt försökte kolla vilket modem som medföljer. Man vill ju inte köpa ett modem som det är mycket strul att få igång i linux. Jag sparade några filer som jag hittade på diverse supportforum med tanken att de kan behövas nån gång, och det gjorde dom. Under ett besök hos mina föräldrar passade deras bredband på att krångla och jag fick låna ett Huawei E1750 modem från Telenor som min pappa hade. Först så funkade det inte, monterades som en USB masslagringsenhet och en CD-ROM, men efter installation av ett program jag läst om och laddat ner (usb-modeswitch) samt ett shell script för Huawei E1750 (som jag också hittat på ett forum) gick det igång och verkade funka bra. Nu måste jag bara ta reda på om det finns nån täckning där vi har sommarhuset.

Kommentera

