Namnlösa bloggen

The blog formerly known as OMG! Kubuntu!, Open source, funderingar och annat

Vägen till Linux


OK, här kommer då alltså det första riktiga inlägget. Jag skaffade mig magsjuka strax efter att jag skapat den här bloggen så jag kunde inte riktigt förmå mig att skriva nåt.

Tanken med bloggen var att skriva om GNU/Linux och Open Source i allmänhet, samt även saker från vardagen. Sånt som man retar sig på eller vill skratta åt.

Jag använder mig för närvarande av LinuxMint 7 på min laptop. För dem som inte vet det så kommer LinuxMint i standardutförande (Main edition alltså) med GNOME-skrivbordet. Det är nästan uteslutande GNOME jag har använt mig av sen min migration till Linux för knappt två år sedan. Det hela började med Ubuntu 8.04 som jag körde i ett år innan uppgraderingsnerverna började pocka på. Jag hade vid det tillfället börjat se en del på KDE-skrivbordet och tyckte att det skulle vara en bra idé att testa Kubuntu just då, eftersom jag ändå skulle uppgradera. Passade det inte kunde jag ju bara installera Ubuntu utan att behöva bekymra mig alltför mycket om att återställa inställningar. Sagt och gjort, jag körde in Kubuntu 9.04, och även om jag tyckte om utseendet så var det nåt som inte kändes rätt just då. Lite svårt att lägga fingret på det men det kan ha varit en kombination av några kritiska buggar och min ovana vid KDE, det slutade helt enkelt med att jag gav upp efter en månad och vid det tillfället såg jag att LinuxMint 7 som bygger på Ubuntu 9.04 hade släppts. Jag laddade hem cd-avbildningen och testkörde en stund innan jag till slut hade blivit övertygad och dubbelklickade på ikonen för att installera.

Nu sitter jag alltså nästan ett år senare och tittar mot KDE igen. Jag har testkört Kubuntu 9.10 samt alpha 3 av Kubuntu 10.04 som ska släppas i slutet av April, och det var nog när jag testade alphareleasen av kommande Kubuntu som jag till slut bestämde mig för att göra ett försök till med KDE. De problem jag upplevt var borta och allting kändes ganska spännande.

Framöver har jag tänkt göra en liten ”recension” av kommande Kubuntu, men det här var nog allt för idag.

Kommentera

